vrijdag 26 maart 2010

vrijdag 26 maart 5u34 - 13u50

hoi

vandaag een vroege dienst op lijnen 91-93-99s
niks bijzonders te melden.

We zien onderaan AB 4355 te Hamme hooirt klaar om vertrek van 8u50 te doen.


2 dagen thuis nu, volgende dienst is maandag een coupé

1 opmerking:

  1. Bestuurder stopt met online dagboek uit angst voor ontslag

    De Lijn vraagt buschauffeur blog te censureren
    zondag 28 maart 2010

    Auteur: Koen Baumers

    LEUVEN - Een buschauffeur die een online dagboek bijhield over zijn ervaringen achter het stuur, is door de directie van De Lijn op het matje geroepen. De chauffeur besliste daarop om zijn weblog stop te zetten. 'We vroegen hem alleen om loyaliteit', zegt De Lijn.
    'Vandaag heb ik weeral een rustige en mooie dienst mogen doen waarover zeker niet te klagen valt. [...] Beide ritten verliepen min of meer op tijd (een vertraging van minder dan vijf minuten is voor mij op tijd omdat een uurregeling nu eenmaal geen exacte wetenschap is). De eerste rit was wel drukker dan de tweede omdat er schoolkinderen op zaten, maar de rittijden waren goed te doen.'

    Zo klonken tot voor kort de ervaringen van een Vlaams-Brabantse buschauffeur van De Lijn. Tot voor kort, want de blog in kwestie hield deze week op te bestaan. 'De chauffeur is gestopt onder druk van zijn chefs', vertelt een collega. 'Het wordt blijkbaar weer gevaarlijk om vrijuit je mening te zeggen via blogs. Eind 2009 heeft de MIVB ook al een chauffeur gevraagd zijn blog te verwijderen, omdat hij er een filmpje had opgezet over hoe de klanten ons dagelijks afblaffen.'

    Op het matje

    De blogger in kwestie wil of durft niet te reageren op de tussenkomst van De Lijn. De vervoersmaatschappij zelf bevestigt dat de man op het matje werd geroepen. 'We hebben hem niet gedwongen om te stoppen met bloggen, maar hebben hem geroepen met de vraag om alles duidelijk te kaderen', zegt Karen Vandenplas van De Lijn Vlaams-Brabant.

    'We kunnen ermee leven dat de blog vermeldt dat een rit niet perfect is verlopen, maar we vragen toch een gepaste loyaliteit ten opzichte van de reizigers en van het bedrijf. Het was bovendien niet de eerste keer dat we hem geroepen hebben. Er staan zeker ook positieve dingen op de blog, maar we lazen er ook interne werkdocumenten en ongepaste commentaren over onze reizigers. Dat is niet de bedoeling.'

    Waarop de blogger besloot om zijn dagboek stop te zetten, tot grote ongerustheid van andere bloggende buschauffeurs. 'Er gebeurt dikwijls iets waar ik graag over zou schrijven, maar ik durf alleen nog neutrale berichtjes te posten', klinkt het bij verschillende chauffeurs met een weblog.

    'Wij hebben hier zeker geen Big Brother zitten om die blogs op te volgen, maar we hebben wel een internetpolicy', zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van De Vreken. 'Natuurlijk mag je een blog hebben, maar je mag niet bijten in de hand die je voedt.'

    Recht op privacy

    Maar met de tussenkomst van deze week balanceert de vervoersmaatschappij op het randje van de wetten over arbeidsrecht, zegt professor Roger Blanpain. 'Het recht op privacy is nog altijd de algemene regel. Je mag je eigen ding doen in je privéleven, zolang je de belangen van de werkgever niet schaadt. Het is aan De Lijn om te bewijzen dat het gaat om uitlatingen die de arbeidsverhouding moeilijk maken of de werkgever in een kwaad daglicht stellen. Er moet wel een duidelijke lijn getrokken worden, want anders mag niemand nog spreken.'

    'Natuurlijk mag een bank een bediende buitenzetten als die een winkeldiefstal heeft gepleegd, want dat schaadt het vertrouwen van de klanten', zegt Blanpain. 'Beledigende uitspraken over passagiers zijn dus ook op het randje, want de werkgever wil natuurlijk niet dat het imago van de bus als veilig en aangenaam vervoermiddel wordt geschaad. Ik zou de chauffeur voorzichtigheid aanraden, maar hij had zeker nog over andere zaken mogen schrijven.'

    BeantwoordenVerwijderen